close
تبلیغات در اینترنت
امر به معروف و نهی از منکر-پیروان ولایت شهرستان جهرم

جستجوگر پیشرفته سایت



امر به معروف و نهی از منكر در بیانات رهبر معظم انقلاب

امر به معروف و نهی از منكر در بیانات رهبر معظم انقلاب 
همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند ... امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت اتقلابی و سیاسی شماست.مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یاد گرفتنی است و شما باید بروید و ...

 

1. امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای واجب و همگانی
همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند ... امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت اتقلابی و سیاسی شماست.مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یاد گرفتنی است و شما باید بروید و مسائل آنرا یاد بگیرید، در هر مورد، اینکه در کجا و چگونه، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد مسائلی وجود دارد.
در جامعه اسلامی در تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است، اما اگر کار به برخورد بکشد آن دیگر بعهده مسئولین است. چیزی که جامعه را اصلاح می کند همین نهی از منکر زبانی است، اگر مردم به آدم بدکار، خلافکار، کسی که اشاعه فحشاء می کند، می خواهد قب گناه را از جامعه ببرد بگویند، و ده یا صد یا هزار نفر و بطور کلی افکار عمومی جامعه روی وجود و ذهن او سنگینی کند این او شکننده ترین چیزهاست. راه مقابله با انحرافات قدرتهای استکباری، پایبندی به اصول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و حرکتهای حزب اللهی است.
2. مفهوم امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی است. البته ما باید تأسف بخوریم از این که معنای امر به معروف و نهی از منکر، درست تشریح نمی شود. امر به معروف یعنی زبان و گفتن است؛ البته یک مرحله قبل از زبان دارد که مرحله قلب است و اگر آن مرحله باشد امر به معروف زبانی، کامل خواهد شد.[1]
3. نظام امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر واجب حتمی است: فقط من و شما به عنوان مسئولان کشور وظیفه مان در باب امر به معروف و نهی از منکر سنگین تر است. شما باید از شیوه ها و وسائل مناسب استفاده کنیم؛ اما آحاد مردم هم وظیفه دارند با چهار تا مقاله در فلان قوام و زشد و کمال و صلاح، وابسته ای به امر به معروف و نهی ار منکر است؛ اینهاست که نظام را همیشه جوان نگه می دارد، حالا که نظام ما بیست و یک ساله و جوان است و در مقایسه با نظام فرتوت هفتاد و چند ساله پیر کمونیستی در شوروی به طور طبیعی هم جوان وظیفه خودتان را بدانید که اگر منکری را در شخصی دیدید، او را از این منکر نهی کنید، آنگاه این نظام اسلامی همیشه تر و تازه و با طراوت و شاداب می ماند.[2]
4. مخاطبین امر به معروف و نهی از منکر
طرف امر به معروف و نهی از منکر فقط طبقه عامه مردم نیستند؛ حتی اگر در سطوح بالا هم هستند، شما باید به امر کنید، نه اینکه از او خواهش کنید، باید بگویید: آقا نکن؛ این کار یا این حرف درست نیست، امر و نهی باید حالا استحلاء باشد.
البته این استحلاء معنایش این نیست که آمران حتماً باید بالاتر از مأموران، و ناهیان بالاتر از منهیان باشند؛ نه روح و مدل امر به معروف، مدل و امر و نهی است؛ مدل خواهش و تمناو تضرع نیست، نمی شود گفت که خواهش می کنم شما این اشتباه را نکنید؛ نه بلایذیذ طلبه حقیری هستم – از بنده مهمتر هم باشند، او هم مخاطب امر به معروف و نهی از منکر قرار می گیرد.[3]
5. گستردگی حوزه نهی از منکر
نهی از منکر در همه زمینه های مهم وجود دارد، مثلاً کارهایی که افراد توانا دستشان می رسد و انجام می دهند؛ همین سوء استفاده از منابع عمومی، همین رفیق بازی در مسائل عمومی کشور، در باب واردات، درباب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره. همین رعایت رفاقت ها از سوی مسئولان یم وقت دو نفره است که کسی که مسئول همکاری و رفاقت می کنند، آن یک حکم دارد؛ با یک نفر رابطه ویژه بر قرار می کند؛ این آن چیزی است که ممنوع و گناه و حرام است و نهی از آن برهمه کسیانیکه این چیزها را فهمیده اند – در خود آن اداره، در خود آن بخش، بر مافوق او، بر زیردست او، واجب است، تا فضا برای کسی که اهل سوء استفاده است، تنگ بشود.[4]
6. امیر المؤمنین(علیه السّلام) اولین شهید امر به معروف و نهی ازمنکر
وظیفه بزرگی بر دوش ما قرار دارد. امیر المؤمنین(عليه السّلام)، جان مبارک خود را بر اساس این کار گذاشت؛ همچنان که تمام عمر خود را از وقتی که می توانست تلاشی بکند – از همان وقتی که اسلام آورد، از اوایل کودکی تا آخر عمر چه دوران مکه، چه دوران مدینه، چه دوران بعد، چه دوران خلافت – همین راه مصرف کرد و یک آن از مجاهدت و تلاش در راه خدا باز تایستاد. برای انسان والایی که می خواهد بر فراز همه پدیده های عالم وجود پرواز بکند و هیچ چیزی پابند او نباشد و او را اسیر نکند، اسوه حقیقی، امیر المؤمنین(عليه السّلام) است.[5]
7. خرد انسانی و امر به معروف و نهی از منکر
هر چند فرضیه امر به معروف و نهی از منکر یکی از بزرگترین واجبات اسلامی و توصیه به آن قرآن و گفتار پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امیر مؤمنان(عليه السّلام) و دیگر امامان دارای لحنی کم نظیر و تکان دهنده است. ولی اگر کسی از این همه چشم پوشی کند و تنها به ندای خرد انسانی گوش بسپرد، باز هم بی شک این عمل سازنده را فرضیه و تکلیف خواهد شمرد به نیکی خواندن و از بدی بر حذر داشتن را کدام خرد سالم ستایش نمی کند؟ و کدام انسان خیرخواه و حساس، از او روی بر می گرداند؟
هنگامیکه به این فرضیه عمل شود، به تعداد آمران و ناهیان، دعوت به خیر در میان مردم صورت می گیرد و بی گمان لبیک گویان به این دعوت نیز کم نخواهد بود. این فراغ خوانی به گمان زیاد بر خود داعیان نیز نشانه نیک بر جای می گذارد و از دو سو راه صلاح را هموار می سازد کار نیکی که مخاطب خود را به آن امر می کنیم و رفتار زشتی که وی را از آن بر حذر مب داریم، هر چه بزرگتر و تأثیر اجتماعی یا فردی آن ژرفتر یا ماندگارتر باشد، امر به معروف ونهی از منکر ما ارزشمند تر است و چنین است که عمل به اسن فرضیه، تضمین کننده دوام و استحکام حکومت صالحان است رها کردم و به فراموشی سپردن آن زمینه ساز سلطه اشرار و نابکاران.
8. تهاجم فرهنگى ؛ شبيخون فرهنگى؛ غارت فرهنگى ؛ قتل عام فرهنگى
آنچه كه جامعه‌ى ما را فاسد مى‌كند، غرق شدن در شهوات است؛ از دست دادن روح تقوا و فداكارى است؛ يعنى همان روحيه‌اى كه در بسيجيهاست. بسيجى بايد در وسط ميدان باشد تا فضيلتهاى اصلى انقلاب زنده بماند.
دشمن از راه اشاعه‌ى فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشا - سعى مى‌كند جوانهاى ما را از ما بگيرد. كارى كه دشمن از لحاظ فرهنگى مى‌كند، يك "تهاجم فرهنگى" بلكه بايد گفت يك «شبيخون فرهنگى» يك «غارت فرهنگى» و يك «قتل عام فرهنگى» است. امروز دشمن اين كار را با ما مى‌كند. چه كسى مى‌تواند از اين فضيلتها دفاع كند؟ آن جوان مؤمنى كه دل به دنيا نبسته، دل به منافع شخصى نبسته و مى‌تواند بايستد و از فضيلتها دفاع كند. كسى كه خودش آلوده و گرفتار است كه نمى‌تواند از فضيلتها دفاع كند! اين جوان بااخلاص مى‌تواند دفاع كند. اين جوان، از انقلاب، از اسلام، از فضايل و ارزشهاى اسلامى مى‌تواند دفاع كند.لذا، چندى پيش گفتم: «همه امر به معروف و نهى از منكر كنند.» الآن هم عرض مى‌كنم: نهى از منكر كنيد. اين، واجب است.اين، مسؤوليت شرعى شماست. امروز مسؤوليت انقلابى و سياسى شما هم هست. [6]
9. مأمورين رسمى بايد از آمر و ناهى شرعى دفاع كنند
به من نامه مى‌نويسند؛ بعضى هم تلفن مى‌كنند و مى‌گويند: «ما نهى از منكر مى‌كنيم. اما مأمورين رسمى، طرف ما را نمى‌گيرند. طرف مقابل را مى‌گيرند!» من عرض مى‌كنم كه مأمورين رسمى - چه مأمورين انتظامى و چه مأمورين قضايى - حق ندارند از مجرم دفاع كنند. بايد از آمر و ناهى شرعى دفاع كنند. همه‌ى دستگاه حكومت ما بايد از آمر به معروف و ناهى از منكر دفاع كند.اين، وظيفه است.اگر كسى نماز بخواند و كس ديگرى به نمازگزار حمله كند، دستگاههاى ما از كداميك بايد دفاع كنند؟ از نمازگزار يا از آن كسى كه سجاده را از زير پاى نمازگزار مى‌كشد؟ امر به معروف و نهى از منكر نيز همين‌طور است. امر به معروف هم مثل نماز، واجب است.
در نهج‌البلاغه مى‌فرمايد: «و ما اعمال البر كلها و الجهاد فى سبيل‌اللَّه عند الامر بالمعروف و النهى عن المنكر الا كنفثة فى بحر لجى.» يعنى امر به معروف و نهى از منكر، در مقياس وسيع و عمومى خود، حتى از جهاد بالاتر است؛ چون پايه‌ى دين را محكم مى‌كند. اساس جهاد را امر به معروف و نهى از منكر استوار مى‌كند. مگر مأمورين و مسؤولين ما مى‌توانند آمر به معروف و ناهى از منكر را با ديگران مساوى قرار دهند؛ چه رسد به اين‌كه نقطه‌ى مقابل او را تأييد كنند!؟ البته جوان حزب‌اللهى هم بايد باهوش باشد. بايد چشمهايش را باز كند و نگذارد كسى در صفوف او رخنه كند و به نام امر به معروف و نهى از منكر، فسادى ايجاد نمايد كه چهره‌ى حزب‌اللَّه را خراب كند. بايد مواظب باشيد. اين، به عهده‌ى خودتان است. من يقين دارم - و تجربه‌هاى اين چند سال هم نشان داده - تا نيروهاى مؤمن و حزب‌اللهى براى انجام كارى به ميدان مى‌آيند، يك عده عناصر بدلى و دروغين، با نام اينها در گوشه‌اى فسادى ايجاد مى‌كنند تا ذهن مسؤولين را نسبت به نيروهاى مؤمن و حزب‌اللهى و مردمى چركين كنند. [7]
10. امر به معروف و نهی از منکر را باید یاد گرفت
مواظب باشيد. مسأله‌ى امر به معروف و نهى از منكر، مثل مسأله‌ى نماز است. ياد گرفتنى است. بايد برويد ياد بگيريد. مسأله دارد كه كجا و چگونه بايد امر به معروف و نهى از منكر كرد؟ البته من عرض مى‌كنم - قبلاً هم گفته‌ام - در جامعه‌ى‌اسلامى، تكليف عامه‌ى مردم، امر به معروف و نهى از منكر با لسان است؛ با زبان. اگر كار به برخورد بكشد، آن ديگر تكليف مسؤولين است. آنها بايد وارد شوند. اما امر به معروف و نهى از منكر زبانى، مهمتر است. عاملى كه جامعه را اصلاح مى‌كند، همين نهى از منكر زبانى است. به آن آدم بدكار، به آن آدم خلافكار، به آن آدمى كه اشاعه‌ى فحشا مى‌كند، به آن آدمى كه مى‌خواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، مردم بايد بگويند. ده نفر، صد نفر، هزار نفر! 
افكار عمومى روى وجود و ذهن او بايد سنگينى كند. اين، شكننده‌ترين چيزهاست. همين نيروهاى مؤمن و بسيجى و حزب‌اللهى؛ يعنى همين عامه‌ى مردم مؤمن؛ يعنى همين اكثريت عظيم كشور عزيز ما؛ همينهايى كه جنگ را اداره كردند؛ همينهايى كه از اول انقلاب تا به حال با همه‌ى حوادث مقابله كردند، در اين مورد مهمترين نقش را مى‌توانند داشته باشند. همين نيروهاى مردمى، كه اگر نبودند - اين بسيج اگر نبود، اين نيروى عظيم حزب اللَّه اگر نبود - در جنگ هم شكست مى‌خورديم؛ در مقابل دشمنان گوناگون هم دراين چندسال شكست مى‌خورديم و آسيب‌پذير بوديم. كارخانه‌ى ما را مى‌خواستند به تعطيلى بكشانند؛ نيروى حزب‌اللهى از داخل كارخانه مى‌زد به سينه‌شان. مزرعه‌ى ما را در اوايل انقلاب مى‌خواستند آتش بزنند؛ نيروى حزب‌اللهى از همان وسط بيابانها و روستاها و مزارع، مى‌زد توى دهانشان. خيابانها را مى‌خواستند به اغتشاش بكشند؛ نيروى حزب‌اللهى مى‌آمد سينه سپر مى‌كرد و در مقابلشان مى‌ايستاد. 
جنگ هم كه معلوم است! اين، آن نيروى اصلى كشور است. نظام اسلامى متكى به اين نيروست. اگر مردم؛ يعنى همين نيروهاى مؤمن و حزب‌اللهى، با نظام باشند، با دولت باشند - كه هستند بحمداللَّه - اگر اين نيروى عظيم و اين نيروى بزرگ شكست‌ناپذير مردمى در كنار مسؤولين و پشت سر مسؤولين باشد - كه بحمداللَّه هست - هيچ قدرتى نمى‌تواند با جمهورى اسلامى مقابله كند. [8]
11. امر به معروف و نهی از منکر ؛ خطابی پرهیجان
آن بخش دیگری که باز آن را مختصر عرض می کنم که مربوط به عموم مردم است در درجه اول عبارت است از امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اجتماعی.البته در مسائل فردی، تقوا خیلی زیاد مورد توصیه امیرالمومنین است؛ اما در زمینه مسائل اجتماعی شاید هیچ خطابی به مردم شدیدتر،غلیظتر، زنده تر و پرهیجان تر از خطاب امر به معروف و نهی از منکر نیست.امربه معروف و نهی از منکر، یک وظیفه عمومی است.البته ما باید تاسف بخوریم از این که معنای امر به معروف و نهی از منکر درست تشریح نمی شود.امر به معروف، یعنی دیگران را به کارهای نیک امر کردن.نهی از منکر، یعنی دیگران را از کارهای بد نهی کردن. [9]
12. مراتب امر به معروف و نهی از منکر
امر و نهی، فقط زبان و گفتن است؛ البته یک مرحله قبل از زبان هم دارد که مرحله قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروف زبانی، کامل خواهد شد.وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می کنید مثلا احسان به فقرا، صدقه، راز داری، محبت، همکاری،کارهای نیک، تواضع، حلم، صبر و می گویید این کارها را بکن، هنگامی که دل شما نسبت به این معروف، بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما، امرصادقانه است. 
وقتی کسی را از منکرات نهی می کنید مثلا ظلم کردن، تعرض کردن،تجاوز به دیگران، اموال عمومی را حیف و میل کردن، دست درازی به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمامی کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامی کار کردن، با دشمن اسلام همکاری کردن و می گویید این کارها را نکن، وقتی که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهی، یک نهی صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهی تان عمل می کنید.
اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آنگاه انسان مشمول این جمله می شود که «لعن الله الامرین بالمعروف التارکین له ».کسی که مردم را به نیکی امرمی کند، اما خود او به آن عمل نمی کند؛ مردم را از بدی نهی می کند، اما خوداو همان بدی را مرتکب می شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می شود؛ این چیزخیلی خطرناکی خواهد شد. [10]
13. معنای امر به معروف و نهی از منکر 
اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر و حدود آن برای مردم روشن بشود،معلوم خواهد شد یکی از نوترین، شیرین ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه های تعامل اجتماعی، همین امر به معروف و نهی از منکر است و بعضی ها دیگر درنمی آیند بگویند «آقا! این فضولی کردن است »! نه، این همکاری کردن است؛ این نظارت عمومی است؛ این کمک به شیوع خیر است؛ این کمک به محدودکردن بدی و شر است؛ کمک به این است که در جامعه اسلامی گناه، گناه بماند.بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه، گناه به عنوان صواب معرفی بشود؛ کار خوب به عنوان کار بد معرفی بشود و فرهنگها عوض بشود.وقتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد، این موجب می شود که گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به صواب و کار نیک نشود.بدترین توطئه ها علیه مردم این است که طوری کار کنند و حرف بزنند که کارهای خوب کارهایی که دین به آنها امر کرده است و رشد و صلاح کشور در آنهاست در نظرمردم به کارهای بد، و کارهای بد به کارهای خوب تبدیل شود؛ این خطر خیلی بزرگی است. [11]
14. فایده امر به معروف و نهی از منکر 
بنابراین اولین فایده امر به معروف و نهی از منکر همین است که نیکی وبدی، همچنان نیکی و بدی بماند.فایده دیگرش این است که وقتی در جامعه گناه منتشر بشود و مردم با گناه خو بگیرند، آنگاه اگر در راس جامعه هم کسی بخواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکی سوق بدهد، کارش با مشکل مواجه خواهد شد؛ نمی تواند؛ یا به آسانی نمی تواند؛ مجبور است با صرف هزینه فراوان این کار را انجام بدهد.یکی از موجبات نا کامی تلاشهای امیرمؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود.
این روایت تکان دهنده و عجیبی است؛می فرماید:«لتامرن بالمعروف و لتنهون عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرار کم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم »؛ باید امر به معروف و نهی از منکررا میان خودتان اقامه کنید، رواج بدهید و نسبت به آن پایبند باشید؛ اگرنکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته ها را بر شما مسلط می کند؛ یعنی زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حجاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه یی که امیرالمومنین در راس آن قرار داشت و در آن جا امر و نهی می کرد ودر مسجدش خطبه می خواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر، به مروربه آن جایی رسید که حجاج بن یوسف ثقفی آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد! حجاج چه کسی بود؟ حجاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک گنجشک هیچ تفاوتی نداشت! به همان راحتی که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حجاج یک انسان را می کشت.
یک بارحجاج دستور داد و گفت همه مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرهستند و از کفر خودشان توبه کنند؛ هر کس بگوید نه، گردنش زده می شود! باترک امر به معروف و نهی از منکر، مردم این گونه دچار ظلمهای عجیب و غریب واستثنایی و غیر قابل توصیف و تشریح شدند.وقتی که امر به معروف و نهی ازمنکر نشود و در جامعه خلافکاری، دزدی، تقلب و خیانت رایج گردد و بتدریج جزو فرهنگ جامعه بشود، زمینه برای روی کار آمدن آدمهای ناباب فراهم خواهدشد. [12]
15. مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر 
البته امر به معروف و نهی از منکر حوزه های گوناگونی دارد که باز مهمترینش حوزه مسؤولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید.مردم باید از مسؤولان، کار خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش وتقاضا؛ بلکه باید از آنها بخواهند.این مهمترین حوزه است؛ البته فقط این حوزه نیست؛ حوزه های گوناگونی وجود دارد.
در مساله امر به معروف و نهی از منکر، فقط نهی از منکر نیست؛ امر به معروف و کارهای نیک هم هست.برای جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک،همکاری اجتماعی، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و عادات خوب در زندگی،همه جزو چیزهای خوب است.برای یک مرد، برای یک زن و برای یک خانواده،وظایف خوب و کارهای بزرگی وجود دارد.هر کسی را که شما به یکی از این کارهای خوب امر بکنید به او بگویید و از او بخواهید امر به معروف است. نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست.تا می گوییم نهی از منکر، فورا درذهن مجسم می شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند؛ فقط این نیست؛ این جز دهم است. نهی از منکر در همه زمینه های مهم وجود دارد؛ 
مثلا کارهایی که افراد توانا دستشان می رسد و انجام می دهند؛ همین سو استفاده از منابع عمومی؛ همین رفیق بازی در مسائل عمومی کشور، در باب واردات، در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره؛ همین رعایت رفاقتها از سوی مسؤولان.یک وقت دو نفر تاجر و کاسب هستند و با هم همکاری و رفاقت می کنند، آن یک حکم دارد؛ یک وقت هست که آن کسی که مسؤول دولتی است و قدرت و اجازه و امضا دردست اوست، با یک نفر رابطه ویژه برقرار می کند؛ این آن چیزی است که ممنوع و گناه و حرام است و نهی از آن بر همه کسانی که این چیزها را فهمیده انددر خود آن اداره، در خود آن بخش، بر مافوق او، بر زیردست او واجب است؛ تافضا برای کسی که اهل سو استفاده است، تنگ بشود. [13]
16. امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانواده
در محیط خانواده هم می شود نهی از منکر کرد. در بعضی از خانواده ها حقوق زنان رعایت نمی شود؛ در بعضی از خانواده ها حقوق جوانان رعایت نمی شود؛ دربعضی از خانواده ها بخصوص حقوق کودکان رعایت نمی شود؛ اینها را باید به آنها تذکر داد و از آنها خواست.حقوق کودکان را تضییع کردن، فقط به این هم نیست که انسان به آنها محبت نکند؛ نه، سوء تربیت ها، بی اهتمامی ها،نرسیدنها، کمبود عواطف و از این قبیل چیزها هم ظلم به آنهاست. [14]
17. منکرات رایج در جامعه
منکراتی که در سطح جامعه وجود دارد و می شود از آنها نهی کرد و باید نهی کرد، از جمله اینهاست: اتلاف منابع عمومی، اتلاف منابع حیاتی، اتلاف برق،اتلاف وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایی، اسراف در آب و اسراف در نان.
ما این همه ضایعات نان داریم؛ اصلا این یک منکر است؛ یک منکر دینی است؛ یک منکر اقتصادی و اجتماعی است؛ نهی از این منکر هم لازم است؛ هر کسی به هرطریقی که می تواند؛ یک مسؤول یک طور می تواند، یک مشتری نانوایی یک طورمی تواند، یک کارگر نانوایی طور دیگر می تواند.طبق بعضی از آمارهایی که به ما دادند، مقدار ضایعات نان ما برابر است با مقدار گندمی که از خارج واردکشور می کنیم! آیا این جای تاسف نیست؟! همه اینها منکرات است و نهی ازآنها لازم است.طبق نهج البلاغه، امیرالمؤمنین نهی از اینها را یکی ازمحورهای اصلی توصیه های خود قرار داده است.در باب مسؤولان، آن طور مشی کردن و عمل کردن و دستور دادن و قاعده معین کردن؛ در باب عموم مردم هم آنها راوادار کردن به حضور، به فعالیت و به احساس مسؤولیت در مسائل اجتماعی، باهمین امر به معروف و نهی از منکر.
وظیفه بزرگی بر دوش ما قرار دارد. امیرالمؤمنین جان مبارک خود را بر سراین کار گذاشت؛ همچنان که تمام عمر خود را از وقتی که می توانست تلاشی بکنداز همان وقتی که اسلام آورد، از اوان کودکی تا آخر عمر؛ چه دوران مکه، چه دوران مدینه، چه دوران بعد، چه هم در دوران خلافت در همین راه مصرف کرد ویک آن از مجاهدت و تلاش در راه خدا باز نایستاد.
برای انسان والایی که می خواهد برفراز همه پدیده های عالم وجود پرواز بکندو هیچ چیزی پابند او نباشد و او را اسیر نکند، اسوه حقیقی، امیرالمومنین است. [15]
18. شیوه امر به معروف و نهی از منکر 
جوانان در محیط خودشان، امر به معروف و نهی از منکر کنند . چرا این واجب امر به معروف، امر به کارهای خوب در جامعه ی اسلامی هنوز اقامه نشده است؟ نگویید به من چه؛ او هم نمی تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت، شما اعتنا نکنید . بعضی خیال می کنند تا منکری دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگرتر است . آن چیست؟ سلاح زبان . زبان از مشت خیلی کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کاری نمی کند .
بعضی جوانان به ما نامه می نویسند که اجازه بدهید ما با این تظاهرات منکراتی، مقابله و مبارزه کنیم . خیلی خوب، مقابله بکنید؛ اما چه طور؟ بریزید، طرف مقابل را تکه پاره کنید؟! نه، این نیست . حرف بزنید، بگویید؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد؛ لازم نیست یک سخنرانی بکنید . کسی که می بینید خلافی را مرتکب می شود دروغ، غیبت، تهمت، کین ورزی نسبت به برادر مؤمن، بی اعتنایی به محرمات دین، بی اعتنایی به مقدسات، اهانت به پذیرفته های ایمانی مردم، پوشش نامناسب، حرکت زشت یک کلمه ی آسان بیشتر نمی خواهد؛ بگویید این کار شما خلاف است، نکنید؛ لازم هم نیست که با خشم همراه باشد . شما بگویید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید .
چرا کسانی از گفتن ابا می کنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا می کنند، یک عده هم خیال می کنند که گفتن فایده یی ندارد؛ باید با دست جلو بروند! نه، زبان از دست خیلی مهمتر است . امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ نگذارید در جوامع جوان چه در مدرسه ها، و چه در دانشگاهها کار به فساد بکشد . این مراکز برای دشمن هدف است . بدانید که نسل جوان این جامعه و این ایران اسلامی زنده است؛ دشمن هم این را بداند . با بودن شما جوانان مؤمن، حجت بر ما تمام است.[16]
19.فوايد امر به معروف و نهی از منکر
هر كسى مطابق وسعت دايره اطلاعات و ميزان معلوماتى كه دارد، فوائد امر به معروف و نهى از منكر را دريافته و مى فهمد. اگر بخواهيم همه ثمرات اُخروى و دنيوى آن مانند: تقرّب به درگاه الهى و آمرزش گناهان و اجر و ثواب فراوان، نظارت در اجراى حدود و قوانين، حمايت از حقوق ضعفا و بينوايان، نگاهدارى بيچارگان و افتادگان، تهذيب اخلاق و بسط و توسعه علم و فرهنگ، پيشرفت صنايع و اختراعات، تأسيس سازمانهاى خيريّه و عام المنفعه، عمران بلاد و شهرستان ها، تأمين عدالت اجتماعى و خدممات نوعى، نيكوكارى و احياء حس تعاوت و همكارى، سعى در قضاى حوائج و انتظام امور كسب و معاملات، دادرسى به ستمديدگان و منع زمامداران و ارباب مناصب و مشاغل از تجبّر و ستمكارى و تضييع حقوق افراد و جلوگيرى از فحشاء و منكرات و صدها فايده ديگر را در اينجا احصاء نموده، و در اطراف هر يك توضيحاتى بدهيم، از مقصود دور مى شويم، لذا به ذكر قسمتى از حديث شريفى كه از حضرت امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ روايت شده قناعت مى كنيم.
شيخ كلينى ـ رضوان الله عليه ـ در كتاب كافى در ضمن حديثى از امام پنجم حضرت باقر العلوم ـ عليه السّلام ـ روايت نموده است كه فرمود:
«انّ الأمر بالمعروف والنهى عن المنكر سبيل الأنبياء ومنهاج الصلحاء فريضة عظيمة بها تقام الفرائض وتأمن المذاهب وتحلّ المكاسب وتردّ المظالم وتعمّر الأرض وينتصف من الأعداء ويستقيم الأمر».[17]
يعنى: «امر به معروف و نهى از منكر، راه پيغمبران و طريقه روشن صلحا و شايستگان است. واجب بزرگى است كه به سبب آن واجبات ديگر بپاى داشته مى شود و راهها امن، و كسبها حلال مى گردد و اموال و حقوقى كه به ستم و غصب گرفته شده به صاحبانش ردّ مى شود و زمين، معمور و آباد مى گردد و از دشمنان انتقام گرفته مى شود و كارها راست و مستقيم مى گردد».
20. همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر 
امر به معروف و نهی از منکر که یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپاداشتن همه ی فرایض اسلامی است، باید در جامعه ی ما احیا شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسؤول احساس کند .
ما هنوز تا یک جامعه ی کاملا اسلامی که نیکبختی دنیا و آخرت مردم را به طور کامل تأمین کند و تباهی و کجروی و ظلم و انحطاط را ریشه کن سازد، فاصله ی زیادی داریم . این فاصله، باید با همت مردم و تلاش مسؤولان طی شود و پیمودن آن، با همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر آسان گردد . مساجد به عنوان پایگاههای معنویت و تزکیه و هدایت، روزبه روز گرمتر و پررونق تر شود و نشان ایمان و عمل و اخلاق اسلامی، در گوشه و کنار جامعه، از جمله در مراکز دولتی و ادارات و دانشگاهها، همه را به پیروی از تعالیم نورانی قرآن تشویق نماید . کتاب خدا در میان مردم حضور واقعی بیابد و آموختن و تدبر و تعمق در آن، برای همه بخصوص جوانان و نوجوانان، امری رایج و دایر گردد . در این مورد، مسؤولیت علما و آگاهان و نویسندگان و گویندگان و رسانه های عمومی، بسی مهم و خطیر است.[18]

 پى نوشت ها:
[1]. فرضیه امر به معروف و نهی از منکر، گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری (تهران: شورای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت کار و امور اجتماعی، 1380).
[2] و [3]. سخنرانی مفام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام اسلامی، 19/4/79.
[4] و [5]. از بیانات مقام معظم رهبری(مد) در خطبه نماز جمعه، مورخ 25/9/79.
[6] تا [8]. بيانات در ديدار فرماندهان گردانهاى عاشوراى‏ نيروهاى مقاومت بسيج در سالروز شهادت امام سجّاد(علیه السّلام) (۱۳۷۱/۰۴/۲۲)
[9] تا [14]. بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران مورخه 25 / 9 / 1379
[16]. حدیث ولایت، ج 8، دفتر مقام معظم رهبری
[17] کافي، ج 5، ص 56
[18] حدیث ولایت، ج 4، دفتر مقام معظم رهبری ؛

برگرفته از : معارف - دی 1385، شماره 42
منبع : 
http://www.hawzah.net

پیروان ولایت

................با نشر این مطلب ما را یاری کنید..........
اشتراک گذاري در افسران
مطالب مرتبط
طرح توشه بهشتی بنیاد موج مهربانی جهرم
اعتراض شدید رهبر انقلاب به سند 2030
چند سوال در مورد سند 2030؟؟؟
برگزیده ای از سخنان رحیم پور ازغدی درباره ی سند 2030
بررسی سند ۲۰۳۰ یونسکو در برنامه جهان آرا
افشاگری استاد حسن عباسی درباره سند 2030
سند 2030 به زبان ساده و خیانت دولت حسن روحانی
دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی درباره سند 2030
سند 2030 یونسکو چیست؟
سند ۲۰۳۰ کجا را نشانه گرفته است؟
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره37
رهبرانقلاب: مجموعه زنان کشورما از همه جای دنیابهترند
همه این کارها را میشد با حجاب هم انجام داد!
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره36
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره35
حجاب از دید یک زن آمریکایی
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره34
اهمیت تحرک سیاسی در دانشگاه و خصوصیات آن
چهل ویژگی جوان مسلمان و انقلابی شماره33
محیط دانشگاه باید سیاسی باشد، یعنی چه؟
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

کانال تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
گوگل پلاس
توییتر
ارتباط با ما
آمارگیر فارسی
ما را حمایت کنید
web site traffic statistics